
Dlaczego palę???
Dnia 10 grudnia odbył się finał konkursu plastycznego o tematyce antynikotynowej oraz zajęcia profilaktyczne dla wszystkich wychowanków naszego Ośrodka. Zajęcia miały na celu wzbudzenie w młodzieży motywacji do zdrowego trybu życia. Wzorem lat ubiegłych impulsem do przeprowadzenia tego typu zajęć była chęć wyzwolenia młodych ludzi z wszelkich nałogów, szczególnie nikotynizmu; tym bardziej, ze aktualnie większość wychowanków trafia do ośrodków już z nałogiem. Systematyczna praca profilaktyczna przynosi nam już efekty w postaci wysokiego poziomu wiedzy na temat szkodliwości wszelkich używek. Nas to jednak nie satysfakcjonuje, bardziej zależy na pójściu dalej, czyli wzbudzeniu motywacji do zaprzestania palenia. Zajęcia te prowadzone są metodami aktywizującymi – warsztatowo. Tym razem chłopcy opracowywali metodą burzy mózgów następujące zagadnienia:
- Dlaczego przestałem palić papierosy (motywy, korzyści);
- -Jakie choroby mogą być spowodowane paleniem papierosów;
- - Ma co naraża się palący papierosy (zagrożenia nie tylko zdrowotne);
- Z jakiego powodu nie mogę zerwać z paleniem, co mi utrudnia ten krok;
- - Dlaczego palę?
Chłopcy otrzymali także kwestionariusze na temat palenia. Ich zadaniem było odnalezienie zdań prawdziwych i fałszywych. Zadanie to służyło obaleniu mitów związanych z paleniem.
W rywalizacji grupowej pierwsze miejsce zajęła grupa IV; drugie miejsce grupa I; trzecie miejsce grupa V. W konkursie plastycznym I miejsce Sebastian Ginter; II miejsce Grzegorz Leuta i Kamil Herbot; III miejsce Artur Siarkiewicz, Alan Koziński i Szymon Szuszko.
Forma zajęć zakładała odczytanie odpowiedzi na forum oraz dyskusję, wzajemne przekonywanie się, podawanie osobistych przykładów. Działania nasze mimo iż w mediach słyszymy o Dniu rzucania, O miesiącu niepalenia maja zawsze charakter ciągły. Uważamy, ze modelowanie właściwych stylów życia, przykład osobisty i bezpośrednia rozmowa z podopiecznym może być jedynym skutecznym narzędziem w walce z uzależnieniami nieletnich.
Zajęcia przygotował zespół psychologiczno – pedagogiczny.